Friday, June 11, 2010

Komunikasi - kaunseling

Definisi kaunseling adalah proses interaksi sistematik yang membolehkan seseorang yang ingin menolong orang lain untuk menentukan tindakan yang wajar untuk mengatasi masalahnya.

Teknik kaunseling melibatkan langkah langkah berikut. Menyiapkan persekitaran iaitu tempat duduk klien iaitu berdekatan dengan kaunselor dan kedudukan kerusi dalam alignmen L. Kaunselor ialah dalam keadaan relaks, memerhati gerak geri klien, berpostur sedia mendengar luahan klien secara aktif, muka menunjukkan kemesraan, peramah, mempunyai kontak mata dengan klien, mulakan sesi kaunseling / general lead dengan menanya nama, latar belakang, keluarga, menyoal secara ringkas dan galakkan klien bercakap. Kemahiran mendengar iaitu mendengar dan memerhati semua aspek klien termasuk gerak gerinya, bersikap empati, biarkan klien meluahkan perasaan dan memberi respon yang minimal / senyap seperti anggukkan kepala untuk kefahaman dan mengerutkan dahi untuk penjelasan yang kurang. Kaunselor hanya respon apabila beliau pasti klien sudah meluahkan segala yang di dalam hati. Mengenalpasti masalah dengan mendengar dan memahami dengan teliti dan baik. Mengenalpasti masalah dan tindakan untuk mengatasi masalah ini. Tanya klien tentang pendapat beliau terhadap tindakan yang difikirkan. Sedarkan bahawa tindakan ini adalah membina dan bukan memusnah. Tidak semestinya untuk kaunselor memberi tindakan tersebut. Beritahu klien bahawa orang orang lain juga mengalami masalah yang sama. Memberi maklumat kepada pesakit hanya jika perlu. Tenangkan klien jika terlalu emosi contoh bernafas dalam. Bantu klien meneruskan luahan jika beliau rasa susah untuk meneruskan. Guna bahasa yang boleh difahami. Kaunselor menyatakan kepada klien yang dia memahami perasaan klien contoh memberitahu saya faham. Isu isu penting diberi tekanan / parafrasa. Memberitahu tentang jenis jenis perasaan dialami oleh klien. Kaunseling dapat ditamatkan apabila klien kata beliau rasa masalah itu boleh diatasi. Temujanji diberikan jika masalah masih menganggu klien. Halangan halangan dalam kaunseling adalah apabila klien menganggap kaunselor sebagai orang penting dalam hidupnya / transferance atau kaunselor menganggap klien seperti salah seorang tertentu dalam hidupnya / counter transferance.

Kemahiran komunikasi dan kaitan dalam peringkat proses kaunseling melibatkan berikut dan mengambil kurang dari 40 minit untuk satu sesi. Kemahiran ini mesti dipraktikkan dan dilatih untuk dipupukkan. Peringkat permulaan melibatkan menggunakan sifat mengambil berat, temubual, banyak bertanya, pemerhatian ke atas corak komunikasi, jelaskan proses kaunseling, struktur sesi, bina perhubungan baik, tunjukkan kefahaman, bincang matlamat sesi. Penerokaan masalah melibatkan soalan terbuka bertujuan membimbing arah perbincangan, memberi dorongan, mendengar secara aktif, memparafrasa iaitu memastikan anda faham tentang apa yang diluahkan, refleksi perasaan / perasaan padan dengan masalah dan meringkaskan isi mesej, beri galakkan untuk bercakap, meminta penjelasan / semak kefahaman. Perkongsian dan penyampaian maklumat, perasaan, idea antara individu. Senyap/Komunikasi non verbal merujuk kepada komunikasi tanpa percakapan dan / tulisan. Pengetahuan dan kemahiran memerhati dan memahami makna komunikasi atau tingkah laku nonverbal klien adalah sangat penting bagi kaunselor sebab ini mencerminkan emosi sahih klien. Contoh menangis, duduk dengan cara tak bermaya, menggigit kuku, suara lembut, bahasa kasar, mengundur dari kaunselor. Mengenalpasti masalah dan strategi melibatkan membuat rumusan dan mentafsir isu atau masalah sebenar, bincang matlamat dan laksanakan strategi. Tamat sesi. Susulan.

Kerahsiaan dalam kaunseling adalah penting. Tanggungjawab kaunselor menjaga kerahsiaan kliennya bukan muktamad. Dalam situasi tertentu boleh dedahkan. Kerahsiaan dipelihara sekiranya tidak menggugat hak individu lain atau orang ramai. Kerahsiaan sesuatu yang telah diketahui umum, kaunselor tidak terikat dengan kerahsiaan lagi. Kepentingan kerahsiaan adalah klien rasa selesa dan selamat meluah perasaan. Klien boleh harapkan kaunselor dan menaruh kerpercayaan. Tidak ada implikasi undang undang medicolegal. Mengelak klien membuat sesuatu yang tidak diingini. Situasi pengecualian kerahsiaan adalah klien membahayakan diri dan orang lain. Klien sendiri meminta maklumat tentang dirinya didedahkan. Mahkamah meminta maklumat didedahkan. Kaunselor mencurigai klien seperti ada penderaan berlaku.

Komunikasi - mendengar

Definisi mendengar adalah proses aktif dimana pendengar perlu memberi perhatian kepada multi / banyak sensory / deria cue / isyarat untuk mengetahui maksud dan memahami pengucap. Mengikut Chuah 1987, dengar adalah satu proses fisiologi yang melibatkan sistem saraf pendengaran di otak tetapi mendengar adalah satu proses yang lebih aktif, iaitu proses yang melibatkan bidang psikologi.

Jenis jenis / cara cara mendengar iaitu mendengar secara aktif, mendengar secara pasif dan mendengar secara inaktif. Mendengar secara aktif adalah apabila terdapat indikasi mesej sudah disampaikan dan dijawab contoh ya atau tidak, anggukan kepala, ulangkan maklumat penting, ekspresi muka dan gaya. Mendengar secara pasif ialah apabila seseorang itu kelihatan tidak mendengar atau diam, mesej kurang mengembirakan dan respon adalah kurang tepat kepada apa yang dikatakan. Mendengar secara inaktif ialah seperti bunyi sahaja. Ia tidak akan difahami dan respon tidak akan diberikan.

Kemahiran mendengar adalah kemahiran lisan yang paling asas dan ia berlaku di peringkat penerimaan. Seseorang yang telah dapat menguasai kemahiran mendengar harus dapat mendengar dengan baik apa sahaja yang dituturkan oleh orang lain dan dapat pula memahami maksud serta boleh meninterpretasi apa yang didengar. Kemahiran mendengar melibatkan berikut. Tenangkan fikiran anda dari kebimbangan, tekanan kerja, perhubungan dengan rakan sekerja yang kurang baik. Beri perhatian kepada klien. Elak dari menyoal klien berulang kali. Fokuskan kepada klien sahaja. Keutamaan anda ialah untuk mendengar klien supaya dapat memahaminya. Cara untuk fokuskan kepada klien ialah contoh mendengar perasaan klien. Peka kepada mesej lisan dan bukan lisan dari klien. Dengar bagaimana klien meluahkan perasaan dan lihat apa yang dikatakan secara bukan lisan. Apa yang klien hendak anda mendengar. Cuba ketahui apakah mesej yang penting sekali untuk disampaikan. Bergantung kepada pengetahuan anda juga. Apakah emosi yang mengiringi mesej ini. Beri respons empatik. Tunjukkan kemesraan, kefahaman dan sikap yang sesuai. Kenalpasti jika respons empatik itu adalah berkesan. Tujuan empati adalah untuk mengurangkan kebimbangan klien. Adakah klien senyum, rasa sihat, nampak lega, mahu bercakap atau dia kata dia masih rasa sakit dan hanya mahu berdiam. Menyoal untuk mengetahui lebih atau mendapat maklumbalas yang anda mendapat mesej yang betul. Beri penghargaan kerana ingin berkongsi. Bertindak balas terhadap mesej.

Blog Archive