Friday, June 11, 2010

Komunikasi - mendengar

Definisi mendengar adalah proses aktif dimana pendengar perlu memberi perhatian kepada multi / banyak sensory / deria cue / isyarat untuk mengetahui maksud dan memahami pengucap. Mengikut Chuah 1987, dengar adalah satu proses fisiologi yang melibatkan sistem saraf pendengaran di otak tetapi mendengar adalah satu proses yang lebih aktif, iaitu proses yang melibatkan bidang psikologi.

Jenis jenis / cara cara mendengar iaitu mendengar secara aktif, mendengar secara pasif dan mendengar secara inaktif. Mendengar secara aktif adalah apabila terdapat indikasi mesej sudah disampaikan dan dijawab contoh ya atau tidak, anggukan kepala, ulangkan maklumat penting, ekspresi muka dan gaya. Mendengar secara pasif ialah apabila seseorang itu kelihatan tidak mendengar atau diam, mesej kurang mengembirakan dan respon adalah kurang tepat kepada apa yang dikatakan. Mendengar secara inaktif ialah seperti bunyi sahaja. Ia tidak akan difahami dan respon tidak akan diberikan.

Kemahiran mendengar adalah kemahiran lisan yang paling asas dan ia berlaku di peringkat penerimaan. Seseorang yang telah dapat menguasai kemahiran mendengar harus dapat mendengar dengan baik apa sahaja yang dituturkan oleh orang lain dan dapat pula memahami maksud serta boleh meninterpretasi apa yang didengar. Kemahiran mendengar melibatkan berikut. Tenangkan fikiran anda dari kebimbangan, tekanan kerja, perhubungan dengan rakan sekerja yang kurang baik. Beri perhatian kepada klien. Elak dari menyoal klien berulang kali. Fokuskan kepada klien sahaja. Keutamaan anda ialah untuk mendengar klien supaya dapat memahaminya. Cara untuk fokuskan kepada klien ialah contoh mendengar perasaan klien. Peka kepada mesej lisan dan bukan lisan dari klien. Dengar bagaimana klien meluahkan perasaan dan lihat apa yang dikatakan secara bukan lisan. Apa yang klien hendak anda mendengar. Cuba ketahui apakah mesej yang penting sekali untuk disampaikan. Bergantung kepada pengetahuan anda juga. Apakah emosi yang mengiringi mesej ini. Beri respons empatik. Tunjukkan kemesraan, kefahaman dan sikap yang sesuai. Kenalpasti jika respons empatik itu adalah berkesan. Tujuan empati adalah untuk mengurangkan kebimbangan klien. Adakah klien senyum, rasa sihat, nampak lega, mahu bercakap atau dia kata dia masih rasa sakit dan hanya mahu berdiam. Menyoal untuk mengetahui lebih atau mendapat maklumbalas yang anda mendapat mesej yang betul. Beri penghargaan kerana ingin berkongsi. Bertindak balas terhadap mesej.

Blog Archive